НАДЕЖДА БОТЕВА, Исторически музей – Севлиево
Десетилетия наред Севлиевският артилерийски полк е бил част от обществения живот на града. Особено важно и тържествено е било неговото присъствие на големия Християнски празник Богоявление. Христовата църква празнува деня на Светото Богоявление още от зараждането си. Едно от апостолските постановления призовава вярващите да имат велика почит към деня, в който Господ ни е явил Своята Божественост. Тържественото освещаване на водата се свързва с древната традиция на Йерусалимската църква, която в навечерието на празника започнала да извършва шествие до река Йордан, за да възпомене потапянето на Спасителя в речните води. Превръщането на водосвета във войнски ритуал се свързва с вярването, че осветената от Божията благодат вода очиства човека от греховете и може да прогонва всякакви зли сили. Св. Ап. Матей пише: „Водата се освещава, за да подкрепя със силата си здравето на човека, да изцелява болестите, демоните да прогонва и всички неприятности да отблъсква”. Затова преди сражения православните армии са благославяни със светена вода. С пречистени души воините влизали в боя и вярвали, че имат Божията закрила.
Богоявление става един от официалните празници на Третото българско царство и като такъв е честван до 1946 г. На този ден във всички гарнизони на страната е отслужван Великият богоявленски водосвет.
За Севлиевския артилерийски полк Богоявление винаги е бил празник, който се отбелязвал с подобаваща тържественост. Едно от най-ранните свидетелства как е преминавал този ден в Севлиево се намира в Централния военен архив във Велико Търново. От пожълтелите страници на архивните единици до нас сякаш достига гласът на подполковник Велизар Пеев. В изписана красиво с почти калиграфски почерк Заповед № 3 от 3. І. 1894 г. четем:
„По случай празника „Богоявление Господне” да се проведе строеви парад на част от гарнизона за което заповядвам:
Командуящия ми полк да извади в походен строй пет батареи и една планинска полубатарея съ възможното число родове оръжие, по нужното число офицери и фейерверкери /артилеристи/. Войниците ще пристъпват в церемониален марш.
– За провеждане на салютация от два топовни вистрела се назначава батарея която да излезе в конен строй.
– Парадът ще се командва от командира на 5 резервна батарея майора Събева и ще се приема от началника на гарнизона.
– Батареите на 6 този месец да бъдат построени на мястото, указано от плац-адютанта /на поляната в дясно от моста на р. Росица/ точно в 8 сутринта.
– Формата на облеклото се определя парадна с облечени шинели, а участвующите в строя господа офицери с караулна амуниция.
– Всички господа офицери от командуящия ми полк свободни от служебни наряди да присъстват на парада.
Командващ полка подполковник В. Пеев”.
Исторически музей кани на изложба: „Парадът на Богоявление в Севлиево в края на XIX в.“. В Хаджистояновото училище вече са експонирани знамена, участвали в Богоявленските паради, както и снимки и документи от честването на големия християнски празник.